Dopinggebruik in peloton

  • Marc

    13/09 Eliterenner doorbreekt stilte rond dopinggebruik peloton

    Johan Verhaegen, de tweevoudige zegekoning bij de elites zonder contract, verlaat de wielersport. Maar niet zonder op de eigen borst te slaan.?Wie niet pakt, rijdt geen prijs.? Zoals bekend worden veearts José Landuyt en verzorger Herman Versele verdacht van inbreuken op de hormonenwetgeving.

    Dat het duo grote namen uit het peloton in opspraak brengt, verbaast Verhaegen niet.?Als het hen ernst is met het opruimen van dopingnetwerken in de wielersport, dat ze dan maar vijf jaar tijd uittrekken. Want het gebruik van verboden producten is de rode draad door álle categorieën in de wielersport.?

    Verhaegen (34) geeft toe dat hij zelf tien jaar doping gebruikte. In die tijd werd hij twee keer positief bevonden op nandrolon. ?Tot mijn 25, 26 jaar won ik mijn koersen zuiver. Nadien vervaagde de grens tussen vitaminegebruik en verboden producten. Ik ging pakken omdat iedereen dat deed. Nu heb ik genoeg van de hypocrisie. Profs kijken neer op amateurs, omdat wij de boel zogenaamd verpesten. Terwijl zij gewoon meer geld hebben om spullen te kopen die níét op te sporen zijn.?

    Intussen heeft de raadkamer van Kortrijk vrijdagmorgen de aanhouding van verzorger Versele verlengd. Dit om te verhinderen dat de masseur van onder meer Johan Museeuw contact zou hebben met andere mogelijke verdachten in het dopingdossier. Zijn advocaat Michael Verstraeten heeft al beroep aangetekend.Versele, die depressief is en veel huilt in zijn cel, werkt volgens het gerecht vlot mee aan het onderzoek.

  • Montgomery

    deze vond ik ergens op het internet…. erg toepasselijk

  • Henk zijn broer

    Wat kan je op zoiets zeggen als actief renner?

    wat Verhaegen daar vertelt wordt al jaren verteld door jonge renners die er ontgoocheld de brui aan geven, door anderen die alle weken als toeschouwer langs de kant staan. De betreffende renners schermden steeds met het argument dat zulke zaken verteld werden door outsiders, die niet weten wat afzien is, die niet weten hoe hard zij wel trainen voor hun sport.

    Bovendien worden de elite zc vaak opgeroepen voor dopingcontroles en is er al jaren een heel beperkt aantal positieve gevallen, wat die zware verhalen ontkracht.

    Het eerste deel van de stelling wordt door Verhaegen genadeloos onderuit gehaald, sta me toe het tweede deel onderuit te halen door te stellen dat de dopingcontroles belange na niet zo efficiënt zijn als wordt beweerd.

    -1 Met enkel urinestalen kan men niet alle produkten terugvinden.

    -2 Urinestalen worden zelden volledig ontleed, wegens te duur.

    -3 Slechts een heel beperkt aantal labo's is in staat EPO en aanverwante produkten terug te vinden.

    -4 De “positieve” effecten van dopinggebruik zijn vaak langduriger dan de aanwezigheid (en dus opspoorbaarheid) van dergelijke produkten in het lichaam.

    Wat ik wel zou willen nuanceren is dat je zonder doping geen platte prijs kan rijden bij de elites zc, ik rijd alle jaren mijn prijzen en ik vermoed dat er ook nog renners met meer talent zijn die bij de elite zc en eventueel zelfs bij de profs kunnen winnen op een cleane manier. Laat het mij zo stellen, er wordt doping gebruikt in het wielrennen, waarschijnlijk zelfs veel meer dan de controles aantonen, maar zonder duidelijk bewijs kan je niemand het etiket van dopingzondaar opkleven.

    P.S: Moest dit ooit tot bij Johan Verhaegen komen, je hebt je geweten gevolgd, je durft je nek uitsteken en eerlijk zijn, dat is in mijn ogen meer waard dan alle jaren 20 gewonnen wedstrijden bij de Elite zc.

  • Giant

    Ik vind dit altijd van veel zwakte getuigen. Renners die nadat ze stoppen de vuile was buiten gaan hangen. Doe dat als je op de top van je carriere staat, dan ben je een man!

    Bovendien geloof ik niet dat zo'n renner van elke andere renner weet of ze gebruiken of niet. Als dat zo zou zijn, dan is de stap niet groot meer voordat goed ingevoerde journalisten of andere mensen om het wielrennen heen, meer weten van dergelijke dopingpraktijken.

    Waarschijnlijk hoort zo iemand via-via van Jantje en Pietje die ook gebruiken, gaat hij zelf ook snoepen omdat hij het gevoel heeft dat dit zijn enige kans is op succes, en als hij doorheeft dat hij niet meer zonder kan, dan hebben Jantje en Pietje het plotseling gedaan.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat in de wielersport behoorlijk wordt gebruikt, maar ik geloof niet dat iedereen dat van iedereen weet.

  • Brontes

    Henk zijn broer schreef:

    >

    > Wat ik wel zou willen nuanceren is dat je zonder doping geen

    > platte prijs kan rijden bij de elites zc, ik rijd alle jaren

    > mijn prijzen en ik vermoed dat er ook nog renners met meer

    > talent zijn die bij de elite zc en eventueel zelfs bij de

    > profs kunnen winnen op een cleane manier. Laat het mij zo

    > stellen, er wordt doping gebruikt in het wielrennen,

    > waarschijnlijk zelfs veel meer dan de controles aantonen,

    > maar zonder duidelijk bewijs kan je niemand het etiket van

    > dopingzondaar opkleven.

    Maar de spuiters halen wel het vlees van tussen ons brood…

    Ikzelf was bvb vandaag rond de 45ste in Nieuwkerken, ben er zeker van dat er voor mij een twintigtal rondreden die niet zuiver op de graat zijn. Ik zou me bvb bij bepaalde renners uit de wind kunnen zetten door me achter hun rechterbil te verstoppen, echt niet normaal.

    Heb gehoord dat binnenkort een 30-tal namen gaat bekend gemaakt worden van betrapte renners (nu nog actief, waaronder vermoedelijk Verhaegen?).

    Wel, ze zouden al hun gewonnen prijzengeld van dit jaar moeten terugvorderen (en bij Verhaegen van de afgelopen x jaar) en verdelen onder de ‘zuivere’ renners.

    Maar ik blijf het toch plezant vinden…

    Nog een jaartje ofzo.

  • Nurburgring 78

    “Dan ben je een man”

    Ja, maar Giant, dat geloof je toch zelf ook niet. Dat er ooit een renner komt die op het moment dat hij aan zijn top staat de vuile was gaat buitenhangen. Ik zie het al voor me dat een renner kort nadat hij een regenboogtrui om zijn schouders heeft getrokken gaat roepen dat hij de trui opdraagt aan Epo. Of dat iemand kort nadat hij de lippenstift van de rondemissen van de wangen veegt in de microfoon gaat roepen dat je van amfetaminen gaat vliegen. Nee, daarom ben ik altijd wel ingenomen met renners die pas na hun carriere opening van zaken gaan geven.

    Zodat er toch weer een hoop duidelijk wordt. En de Donickes onder ons gedwongen worden te gaan werken aan nog betere opsporingsmethodes.

  • Emile

    We zullen het niet snel of nooit precies weten, maar verhalen als deze en van het trio Rooks, Ducrot en Rooks maken al wat duidelijk. En de boeken van Voet en Rijckaert ook.

  • Giant

    Nee, dat snap ik ook wel :-)

    Het zou wel een keertje leuk en verhelderend zijn.

    Ik heb toch altijd een beetje moeite met dit soort verhalen. Het komt op mij over als: “Jarenlang ben ik net zo fout als of nog fouter geweest dan alle anderen, maar nu heb ik niets meer met de wielersport te maken, en geef ik de sport effe een trap na, terwijl ik zelf buiten schot blijf.” Maar dat is zoals ik het zie. Je hebt gelijk: als niemand ooit iets zegt gebeurd er nooit wat.

  • Gijs

    Johan Verhaegen zou nooit gestopt zijn als hij niet voor de tweede keer gepakt zou zijn hoor! Dan zou hij nog jaren door gereden hebben op dezelfde manier.

  • Gijs

    http://www.johanverhaegen.be/