max. 1 uur op de rollen?

  • Oege Hiddema

    Hallo prikkers,

    Ik lees net mijn blad “Fiets”, waaraan wordt geadviseerd maximaal 1 uur op de rollen te trainen, met als argumenten saaiheid en dehydratie. Wat vinden jullie hiervan?

    m.vr.gr. OH

  • Neil Stephens

    ik train weleens 4 uur op de rollen. Zet je tv of walkman op

  • Rieks

    ik vind een half uur al veel te lang.

    Saai inderdaad, en als je goed drinkt, zal dehydratie wel meevallen.

  • frans

    ik ben er van overtuigd dat je op de rolen de beste training kunt doen.

    bijvoorbeeld op je hartslag.

    dus het is zwaarder als buiten trainen.

    het trainen is dus efficienter op de rollen als buiten.

    maar het begint wel te vervelen na een tijd.

    maar daar heb je mate voor of de tv

  • Paul

    Oege dat uur is waarschijnlijk gewoon een getal dat de schrijver verzonnen heeft. En niet evidence based medicine.

    Saaiheid is heel persoonlijk en ligt aan de persoon zelf.

    Dehydratie, nou als je gewoon genoeg drinkt kun je ook wel 6uur op dat ding zitten. Misschien tussendoor ff een paar keer naar de kraan lopen… Misschien dat je op een roller wat moeilijk drinkt in tegenstelling tot een ergometer.

    Maar hoe doe jij dat? Hoe hou jij het vol om bijna elke dag 3uur of meer op je ergometer te zitten? Puur de amibitie om de marmotte te winnen? Want ik begreep dat jij ook een fulltime baan hebt.

    Zelf probeer ik deze winter 3-4x per week 40-60minuten op mijn tacx ergometer te zitten. Waarom ik er niet langer op zit? Tijdnood gecombineerd met 't feit dat ik een schema prefereer met korte trainingen. Dehydratie of oververhitting los ik op met bidonnetjes water en een dikke ventilator.

  • Rudolf

    Heel verstandig advies vind ik dat.

    Natuurlijk zijn er die het langer uithouden. Ze vinden het niet saai omdat ze vertellen op de roller te trainen met een walkman, TV ervoor, een video, mooie DVD of andere informatie dragers als afleiding. En dan zeggen dat op de roller trainen niet saai is.

    Dehydratie is natuurlijk ook een reel gevaar. Je verliest veel meer vocht dan dant je in de wind rijdt en door die rijwind je veel zweet verdampt. Op de roller, zonder blower ervoor, verdampt dat zweet niet of nauwelijks, je zult warm worden en meer gaan zweten. Ja en dan verlies je veel vocht. Dus meer drinken dan gewoonlijk.

    Saaiheid en dehdratie zijn inderdaad twee bekende factoren die de kan op overtraindheid verhogen. Dat verhaal in Fiets klopt dus volgens mij wel. Echter of die grens bij een uur moet liggen of bij 1:30 uur of bij 0:45 uur weet ik niet.

    Om eerlijk te zijn ben ik het al zat na 30 minuten en worstel ik door tot 45 minuten en als ik tot op heb bod gemotiveerd ben tot 1:00 uur.

    Ik het trouwens altijd dat behalve de souplesse ik er verder niet veel beter van wordt. Boter zacht spieren en een hete broeikop.

    Roller ze zou ik zeggen.

  • Pino

    Als je vindt dat je het “uit moet houden”moet je er niet aan beginnen.

    Dan is 5 minuten al snel teveel.

    Er staat in “Fiets” steeds meer onzin. Zelfs oud-hoodredacteur Guus van de Beek is begonnen met aanmerkingen over de gebruikte argumentatie.

  • Pino

    Is natuurlijk een absoluut kul-argument, want je kunt naast je rollenbank kratten met sportdrank klaar hebben staan.

  • jan

    Oege, je gaat toch wijfelen aan je eigen aanpak, heeft vorig jaar ook perfect uitgepakt.

    Jean

  • Oege Hiddema

    Nee, ik twijfel aan de deskundigheid van de schrijver van het stukje.

    m.vr.gr. OH