Wout van den Berg alias "De zwarte"

  • Zwarte Willem

    Kan me iemand vertellen waar Wout van den berg is gebleven of eventueel woont , de man die eind jaren 70 begin jaren 80 in z'n zwarte outfit steevast in alle Nederlandse criteriums aan het vertrek stond. We willen dat graag weten in verband met 'n te organiseren meeting eind dit jaar.

  • De Witte

    Wat meer info… wie weet….

    http://wielersport.slogblog.nl/post/1/651

    Wout van den Berg, mijn hoofdpersoon vandaag in de rubriek Wieler ABC. Een bijzondere coureur deze Westlander, waar verdraaid weinig informatie over te vinden is. Zelfs de toch zeer complete achtergrondbijbel ‘100 jaar wegrenners’ van Jacques Burremans en Wim van Eyle is aan deze markante figuur voorbij gegaan. In zijn bespreking van dit boek op 28 september jongstleden legde Wim uit dat een renner wel een bepaald prestatieniveau gehaald moest hebben om in het boek vermeld te worden. En ook al heeft Wout een lange staat van dienst, resultaten bij de eerste tien waren uiterst zeldzaam, vandaar dat ik hun beslissing kan begrijpen. Ad Vingerhoets kwam in Wielersport tot de volgende beschrijving van Van den Berg.

    ‘Wout van den Berg werd geboren op 26 januari 1934 in Wateringen. Is Nederlands en ook Europa's oudste beroepsrenner en zal dit waarschijnlijk van de hele wereld zijn, maar die is zo groot dat we het niet kunnen nagaan. In 1955 (!) begon de loopbaan van Wout, hij reed dat jaar en het jaar daarna als nieuweling. Meer dan 10 jaar was hij amateur, elk jaar wat prijsjes en af en toe een uitschieter, zoals bijvoorbeeld in 1964 een zevende plaats in de Ronde van Zuid Holland. Is beroepsrenner sinds 8 juli 1967. Van alle nog actieve beroepsrenners in Nederland (anno 1980) de man met de langste staat van dienst. Toen hij overstapte werd er gemompeld dat hij zo'n haast had om beroepsrenner te worden om dan zeker eerder op deze lijst te staan dan zijn toenmalige ploeggenoot Leo Duyndam. Tot het seizoen 1980 heeft Van den Berg steeds als individueel gereden. Jaarlijks een redelijke portie wedstrijden en soms een prijs. Toch werd hij in de Sluitingsprijs van Putte in 1972 tiende en reed hij in 1971, 1973 en ‘74 het Nederlands Kampioenschap uit. Rijdt altijd in een zwart tenue. In 1980 rijdt hij voor Agrarisch Aanneem- en Renovatiebedrijf Toussaint.’ Aldus Ad Vingerhoets in Wielersport.

    In Wielerexpress 1983 van Jan Zomer werd in een artikel over Theo Smit Wout van den Berg nog eens genoemd. ‘Theo (Smit) is slim, weet wanneer hij zijn mond moet houden en als wij hem vragen hoe hij denkt over het voornemen alleen maar succesvolle amateurs te laten overstappen naar de beroepsrenners, zegt hij: Ik denk dat menig beroepsrenner soms blij is, dat zij op een slechte dag niet als allerlaatste aan de staart van de groep rijden, omdat daar altijd wel de renners met een besproken plaats zitten, zoals Wout van den Berg of Aldert Jongkind.’

    Uiteindelijk zou Wout tot en met 1985 een beroepslicentie hebben. Hij was toen 51 jaar.

    Over de seizoenen 1980 en ‘81 heb ik in Wielersport naar de uitslagen van Wout van den Berg gespeurd. In beide jaren heb ik slechts twee klasseringen kunnen vinden. Waar Ad Vingerhoets beweert dat Wout altijd in zwart tenue reed daar heb ik hem op 2 september 1981 in het wit gefotografeerd. Maar wit of zwart, het was in elk geval sponsorloos.

  • Ziener

    Hi,

    Ik zie Wout nog regel,atig ‘op een gewone fiets’' door Wateringen rijden…..

    Markante vent…

    Grt,

    Ziener

  • Robin

    Zwarte Wout woonde altijd in dat witte huis met al die zwarte fietsen eromheen, in het centrum van Wateringen. Ik weet niet of hij daar nu nog woont. Je kunt het proberen bij wielerspeciaalzaak Van Rossem, ik weet dat hij daar wel eens kwam. Wat voor meeting is het, als ik vragen mag?

  • Arjan

    Ik vond het als kleine jongen, wanneer ik met mijn vader naar de criteriums ging, altijd prachtig om hem in zijn zwarte tenue achteraan het peloton te zien fietsen.

  • Richard

    Wout woont idd nog steeds in het witte huis in Wateringen. Ga hier niet zijn adres geven. Weet niet of hij dat op prijs stelt. Maar dat hij er woont is 100 % zeker want ik zag hem vanavond nog zoals elke avond zijn krantje lezen in de kamer….

  • Tom Lobo

    Een terzijde: zonder Wout met zijn vader en broers had mijn (Joodse) moeder de oorlog niet overleefd. Echte verzetshelden!!!

  • Ron

    Helaas is Wout van de Berg gisteren overleden R.I.P. markante man/wiellrenner/persoonlijkheid ……

  • Ron

    Helaas is Wout van de Berg gisteren overleden R.I.P. markante man/wiellrenner/persoonlijkheid ……

  • Ron

    Helaas is Wout van de Berg gisteren overleden R.I.P. markante man/wiellrenner/persoonlijkheid ……