Kreuziger vrijgesproken

  • Blueprint

    Diverse media melden dat Roman Kreuziger door de Tsjechische bond is vrijgesproken. De UCI overweegt in beroep te gaan bij het CAS.

    Zie o.a. http://www.wielerflits.nl/nieuws/29014/tsjechisch-olympisch-comite-spreekt-kreuziger-vrij-van-dopinggebruik.html voor meer info.

    Wel een bijzondere zaak zo, definitieve uitspraak verwacht ik in juni 2015…

  • TomDJ

    Zou mooi zijn als de regels kunnen worden aangepast:

    Geen UCI toestemming dan ook niet starten in UCI koersen.

  • Blueprint

    Daarmee wil je de UCI dus zowel op de stoel van de aanklager als die van de rechter zetten? Nooit meer vrijspraak, dat bereik je dan wel.

  • Wanny

    De Tsjechische bond gaat zijn beste renner natuurlijk niet schorsen.

  • JW

    Hij is door het arbitragepanel van het Tsjechische Olympisch comité (CAC) vrijgesproken van overtreding van de dopingreglementen.

    Daarmee gaat het CAC in tegen de experts van de UCI die stellig van mening waren dat hij die overtreding wèl begaan had.

    Op zich verbaast het me dat niet de Tsjechische wielerbond maar het CAC dit oordeel velt. Is dit rechtsgeldig ? Mag Kreuziger nu voorlopig gewoon weer rijden ?

    Als het CAC op basis van dezelfde feiten als de UCI tot dit oordeel komt ljkt de kans dat ze bij het CAS gelijk krijgen me klein.

    Je mag toch aannemen dat de UCI naar het CAS gaat ?

  • Goozzer

    Is per land verschillend geregeld, in sommige landen ligt die primaire bevoegdheid dus bij het Olympisch Comité (zoals ook in o.a. Italië en Duitsland dacht ik). In principe is Kreuziger nu vrij om te gaan en staan waar hij wil, en kan hij dus ook weer koersen. En daar verandert, mocht UCI/WADA in beroep gaan, niets aan tot het CAS anders bepaald. De kans lijkt me, zeker afgaande op de eerdere tamelijk controversiële woorden van Cookson, aanzienlijk dat de UCI in beroep gaat, al is het wel opmerkelijk dat ze dat niet meteen te kennen hebben gegeven (i.t.t. het verleden)…

  • Alessandro Autunno

    Hopelijk haalt de UCI op dit gebied flink bakzeil.

    Dat ze hun energie gebruiken voor het veel belangrijkere veiligheidsprobleem.

  • zabirskie

    Het dopingreglement is er ook (deels) voor de veiligheid van renners..

  • JW

    Maar dat kwartje is bij onze vier jaargetijden nog niet ingedaald…