Ronde van Peking houdt op te bestaan

  • Ron Meijers

    UCI haalt streep door Peking

    De Ronde van Peking wordt dit jaar voor het laatst verreden. Dat heeft voorzitter van de UCI, Brian Cookson, laten weten aan de Franse sportkrant L'Équipe. De koers had een vierjarig contract en die verbintenis wordt door de UCI niet verlengd “De organisatie had een andere visie op de wedstrijd dan wij.” laat Cookson weten.

    Sinds 2010 is de meerdaagse ronde de afsluiter van het WorldTour-seizoen. Maar een echte gewaardeerde wedstrijd wist de ronde nooit te worden. Veel renners lieten de koers aan het einde van het seizoen links liggen. Een lange reis zagen zij in oktober niet meer zitten.

    Opvallend is dat de beslissing van Cookson enigszins haaks staat op wat hij vorig jaar in oktober liet weten. Toen meldde de voorzitter nog dat “koersen zoals die in Peking belangrijk zijn voor de toekomst van het wielrennen.” Op die uitspraak komt Cookson nu dus terug.

    Verbruggen

    Cookson deelt hiermee een steekje uit aan zijn voorganger Hein Verbruggen. De Nederlandse oud-voorzitter is mede-initiatiefnemer van de wielerwedstrijd en ereburger van Peking.

    http://nos.nl/artikel/701917-uci-haalt-streep-door-peking.html

  • Cecchini

    En de Ronde van Lombardije wordt gewoon weer de afsluiting van het seizoen. Gelukkig maar.

  • Pyama

    Kunnen we dan nu de UCI opdoeken?

  • Andere Peter

    Ik denk dat die hele prikpagina nu ook geen zin meer heeft…

  • Blueprint

    Dat zal de UCI flink wat centjes besparen.

  • testa della corsa

    vlag gaat uit. Nu nog dat WK in Qatar terugdraaien.

    Houd de wedstrijden daar waar het publiek staat!

  • JW

    Het was een koers te ver….

  • Linkebal

    Eensch.

  • Walnoot

    Kan het niet per dit seizoen dan? Gewoon met zijn allen boycotten om een statement te maken?

  • Armand Simonis

    Jammer, mislukt experiment. Met de beperkte belangstelling daar heeft het gewoon geen zin. Blijkbaar moet dus eerst de basisbelangstelling voor de sport zelf daar zijn om zoiets succesvol rond te krijgen. Babysteps.

    Als men al de WT geografisch wil uitbreiden is in principe de meeste kans in Zuid Amerika en Oost Europa, verder nog dan Polen. Helaas is het daar een politieke puinhoop nu en zitten we langzamerhand in een ontluikende Cold War 2.0 dus ook initiatieven in die richting zullen flink moeten wachten. Mijn droom van een mooie internationale koers of zelfs kleine meerdaagdse op de Krim kan ik helemaal uit mijn hoofd zetten. Zonde, het trainingsgebied in eind februari, maart tot in april van vele wielerverenigingen en ploegen uit de omringende landen (heb er groepen van 10 tot 100 en tot zelfs ronde de 150 renners geregeld zien trainen daar, dus die benodigde basis is daar in principe) leent zich op papier voor een prachtige koers.