Alpecin nieuwe sponsor voor Giant-ploeg

  • lodjan

    Nieuwe sponsor Alpecin kleurt ploeg Kittel en Dumoulin

    Toekomst Giant verzekerd

    door Raymond Kerckhoffs

    PONFERRADA -

    Een vierjarig contract met het cosmetische bedrijf Alpecin heeft de toekomst van de Giant-Shimano-ploeg op topniveau verzekerd. De formatie van onder anderen Marcel Kittel en Tom Dumoulin kan door deze overeenkomst de komende jaren minimaal op hetzelfde budget rekenen waar de ploeg dit jaar mee werkte. Door de komst van deze Duitse sponsor is de kans reëel dat de formatie vanaf 2016 niet meer onder een Nederlandse maar een Duitse licentie actief zal zijn.

    Gisteravond lekte via Duitse media uit dat de bekende tv-personaliteit Marc Bator de contactpersoon tussen het familiebedrijf Dr. Kurt Wolff Gruppe en teammanager Iwan Spekenbrink is. De voormalige Duitse nieuwslezer van de ARD is de laatste jaren een enorme promotor om de wielersport in zijn land weer op de kaart te zetten. Zo zou de ARD volgend jaar weer de live-uitzendingen van de Tour de France hervatten, terwijl ASO binnen nu en vier jaar een Grand-Départ in Duitsland wil organiseren.

    Afgelopen zomer bracht Bator de in Bielefeld gevestigde Wolff Gruppe in contact met Spekenbrink, waarna er een snelle klik was. Zeker de successen van de afgelopen jaren (winst in liefst 23 ritten in de drie grote rondes in de afgelopen drie jaar) maken Giant een van de meest interessante ploegen op het hoogste niveau.

    Onder de naam Team Giant-Alpecin verschijnt de WorldTour-formatie komend seizoen in het peloton. Daarna is er een grote kans dat de Duitse firma in samenspraak met Giant het hoofdsponsorschap overneemt. Alpecin is een duurdere shampoo op basis van cafeïne die de haargroei in de wortels stimuleert. Het bedrijf kent een jaarlijkse omzet van meer dan 200 miljoen euro en is zeer winstgevend. Momenteel is Alpecin al verkrijgbaar in meer dan veertig landen, maar de komende jaren hoopt de Dr. Wolff Gruppe ook voet aan de grond in Azië te krijgen.

    De intrede van sponsor Alpecin in het wielrennen kent ook een keerzijde. De reclameslogan van het shampoomerk is al jaren ‘Doping voor het haar’. Daarmee profileert het zich onder meer bij de Duitse voetbalclub Arminia Bielefeld. In 2012 zette het merk ook kortstondig deze reclamecampagne op met de net geschorste Jan Ullrich, maar dit bleek geen gelukkige samenwerking.

    Alpecin zou niet alleen voor de Giant-formatie gekozen hebben vanwege de successen van de Duitse renners Marcel Kittel en John Degenkolb, maar ook voor het duidelijke en stringente antidopingbeleid binnen de formatie van Spekenbrink. De provocerende kreet ‘Doping voor het haar’ wordt in geen enkel verband met de wielerploeg gebruikt.

    Voor Spekenbrink is deze nieuwe sponsordeal een enorme opluchting. Nadat vorig jaar Argos (vanwege een interne strijd binnen het bedrijf) in september ineens afhaakte en het nieuwe hoofdsponsorschap van een Amerikaanse charity-instelling luchtfietserij bleek te zijn, redde Giant eind december de ploeg door ’last minute’ het merendeel van het budget voor hun rekening te nemen. De Taiwanese fietsconstructeur gaf Spekenbrink later de zekerheid dat ze ook in 2015 garant zouden staan voor het budget, maar ging er wel van uit dat er nog een grote sponsor bij de ploeg zou instappen.

    Zo was de ploeg deze zomer ook in vergaande onderhandelingen met het Amerikaanse 3M. Dit technologiebedrijf heeft de ambitie om binnen enkele jaren als hoofdsponsor van een WorldTour-formatie actief te zijn. Met het onder de Belgische vlag koersende Team3M is het reeds twee jaar als een continentale ploeg actief en voorlopig zien de ontwikkelingen er naar uit dat het bedrijf eerst met deze formatie nog een stap wil maken ter voorbereiding op het grotere werk.

    Naast de Giant-Alpecin-formatie verschijnt er volgend seizoen ook weer een vrouwenploeg die de namen Liv-Plantur op het shirt krijgt.

  • lodjan

    Opvallend:

    De Tour zou weer in Duitsland uitgezonden worden, een Tourstart in Duitsland en deze ploeg zou op een Duitse licentie gaan rijden. Met daarbij Team Bora is het Duitse wielrennen weer in de lift.

    Verder nieuws van dit team:

    De contracten van Albert Timmer, Roy Curvers, Bert De Backer en Thierry Hupond bij Giant-Shimano zijn verlengd met minstens een jaar. Dat geldt niet voor de verbintenissen van Dries Devenyns, Reinardt Janse van Rensburg, Thomas Damuseau, Jonas Ahlstrand en Tom Peterson.

    Dat Ahlstrand en Janse van Rensburg bij de Nederlandse ploeg vertrekken, is weinig verrassend meer. Dat kan echter wel gezegd worden van de overige drie, die ook een aflopend contract hadden maar nog niet aan een nieuwe ploeg werden gelinkt.

    Nederlanders Roy Curvers en Albert Timmer zien hun contract tot en met 2016 verlengd worden. Timmer lag nog een jaar vast, maar dit wordt nu met een jaar uitgebreid door zijn sterke rijden van de afgelopen tijd. Fransman Hupond krijgt er één jaar bij, terwijl Belg De Backer tot en met 2017 wordt vastgelegd.

    “Ik wil mezelf blijven ontwikkelen als wegkapitein in de sprints en klassiekers”, aldus De Backer. Een rol die ook de 34-jarige Roy Curvers bekleedt. “Ik mag dan ouder dan de meesten zijn, maar het team weet wat het aan me heeft en andersom.”

    Albert Timmer lijkt dit jaar nog een mooie groei door te maken. “Ik voel dat ik weer sterker ben geworden en ik heb aangetoond dat wanneer ik de mogelijkheid heb, ik voor de overwinning kan strijden”, aldus de man die zowel de Giro als Tour uitreed.

  • Ron Meijers

    Dus Kittel z'n haar zit komend seizoen nóg beter?

  • Walnoot

    Raar dat Devenyns wegmoet. Reed toch een bijzonder sterk voorjaar. Denk niet dat Degenkolb er echt blij mee zal zijn.

  • Armand Simonis

    Te hoge eisen misschien? Begrijp het anders ook niet.

  • Pyama

    Dit is wel de manier van communiceren van Skil/Shimano he, denk ook aan Hivert en Lemoine ooit. Misschien kan Devenyns wel naar BMC.

  • Blueprint

    Daar zat ik ook aan te denken.

  • Cecchini

    En wat heeft Dumoulin er allemaal aan ?

  • Rudy T.

    Er staat toch nergens dat hij weg moet?

  • Blueprint

    Gezien de vertrekkers bij de ploeg zeer weinig: drie man die in ieder geval een beetje bergop kunnen rijden moeten weg.