Achter de brommer trainen

  • Klinker

    Veel renners trainen ‘snelheid’ achter een brommer of auto, maar kan iemand uitleggen wat het verschil in trainingseffect is tussen 105 rpm, 200 watt en 30 km/u rijden ten opzichte van 105 rpm, 200 watt en 40 rijden achter een brommer of auto? Ik kan alleen het volgende voordeel bedenken om achter een brommer of auto trainen: Het werk motiverend, zoals het rijden in een groep wielrenners.

    Ondanks dat ik het zelf wel prettig vind om deze vorm van snelheidstraining te doen, kan ik geen logische verklaring voor een eventueel positief het trainingseffect. Ik hoop dat iemand mij hieraan kan helpen.

    Ciao

  • Goozzer

    Ik denk dat het moeilijk meetbaar - en vooral een kwestie van gevoel is, maar dat er ongetwijfeld voordelen zitten aan het feit dat je aan veertig km/u ook daadwerkelijk de (wedstrijd)snelheid voelt/ervaart, evenals de daarbij benodigde handigheden en reflexen…

  • velofiel

    Ik geloof er ook niet in, denk dat het vooral tussen de oren zit. Het enige dat ik kan bedenken is dat je jezelf verplicht om de brommer bij te houden en zo beter traint dan je zonder brommer ervoor waarschijnlijk zou doen.

  • Hoentie

    Ja heerlijk, een paar kilo stikstofoxiden (NOx), fijn stof (PM10), zwaveldioxide (SO2) en vluchtige organische stoffen (VOS) binnenhalen. Ik vind het maar niets.

  • leone

    Je moet het zien als een antwoord op een vraag van Midas Dekkers. Volgens hem is sporten ongezond en waarom doen we het op snelle fietsen of hardloopschoenen als je jezelf wil afbeulen? Ga dan op klompen lopen. Onzin natuurlijk en dat weet hijzelf ook. Met trainen achter de brommer simuleer je beter het rijden in een peloton. Je hoeft echt niet elke training achter de brommer te doen maar wil jij een klassieker verkennen dan lijkt me dat wel bevordelijk. Van trainen met windkracht 10 word je sterk maar je komt niet in een lekker ritme en bovendien zal je cadans toch onder het gemiddelde liggen. Het wordt een intensieve duurtraining i.p.v. een duurtraining.

  • Siem

    Ik denk ook dat als je de onbeperkte discipline hebt om te trainen zoals je moet trainen dat het geen noodzaak is. Hard fietsen is immers niets anders dan wattage wegwerken. Het is echter wel een stimulans om achter de brommer te trainen, zeker in geval van intensievere trainingen. Die trainingen zijn doorgaans voor veel coureurs een straf en moeilijk op te brengen. Een extensieve duurtraining kan net zo goed zonder brommer. Wat je wel bereikt is dat er kleine wedstrijdsimulaties tijdens de training gaan plaatsvinden, zoals aanzetten na een bocht. Maar hiervoor geldt hetzelfde, dit kan ook zonder brommer.

  • Oudesluis Dronken Thuis

    Voordelen

    - Het bootst het pelotoneffect na. Als je alleen traint in een duurtraining zal je een redelijk constant wattage leveren. Achter de brommer fluctueren de wattages veel meer.

    - Trainen van intervallen gaat eenvoudiger

    - Afwisselender

    Nadelen

    - Inademen fijnstof

  • Coach

    Juist en daarnaast nog het motorische geheugen van het trainen op snelheid.

  • Siem

    Coach, definieer snelheid in deze? De hoeveelheid wind die door je armharen waait? De versnelling die je rondtrapt of je reactiesnelheid met het oog op bochten en onverwachte situaties.

    ODT, is het leveren van wisselende wattages van meerwaarde op je training? Niet per definitie toch?

  • Oudesluis Dronken Thuis

    Siem: wel als je rijden in het peloton wil simuleren. Lijkt me in het seizoen, als je zoveel mogelijk race-specifieke trainingen wil doen, wel nuttig.