Achter de brommer trainen

  • Siem

    Dus oefenen ipv trainen. Ik dacht dat wielrenners dat juist niet deden…

  • Der Jan

    Het is niet mijn ervaring dat de wattages achter de brommer meer flucturen dan normaal. Eerder omgekeerd, omdat je een vrij constante zuiging hebt van de brommer. Het is niet te onderschatten trouwens hoe variabel het vermogen is dat je levert tijdens een normale duurtraining.

  • Oudesluis Dronken Thuis

    Der Jan Schreef:

    ——————————————————-

    > Het is niet mijn ervaring dat de wattages achter

    > de brommer meer flucturen dan normaal. Eerder

    > omgekeerd, omdat je een vrij constante zuiging

    > hebt van de brommer. Het is niet te onderschatten

    > trouwens hoe variabel het vermogen is dat je

    > levert tijdens een normale duurtraining.

    Normaal duurtraining is natuurlijk wel een lager wattage, dus een hogere relatief verschil, maar een lager absoluut. 170-230 t.o.v. 200-350

    Als ik achter de brommer rij dan is dat met tempowisselingen en soms uit het zog van de brommer.

  • Birillo

    Fysiek is er geen verschil. Het trainingseffect is identiek. Om een peloton te simuleren, heb je geen peloton nodig.

  • Oudesluis Dronken Thuis

    Ok kom maar door met die uitdraai van respectievelijk een duurtraining in je eentje en eentje van achter de brommer waaruit dit blijkt.

  • Birillo

    Reageer je op mij, ODT? Duurtraining van vier uur vergelijken met een brommertraining van een uur? Of de training van TS: 105 rpm, 200 watt en 30 km/u rijden ten opzichte van 105 rpm, 200 watt en 40 rijden achter een brommer? Die is identiek qua trainingseffect. Er is geen enkel bewijs voor gevonden door oa. gerenommeerde trainers van winnaars van de Tour dat rijden op ‘echte’ snelheid meer effect heeft dan rijden op ‘virtuele’ snelheid. Anders zou trainen op een tacx nutteloos zijn, nietwaar. Daar rijd je vaak 105 rpm aan 0 kmh.

    Dat echte snelheid een trainingseffect zou hebben, berust op een misvatting. Ik zie wel een motiverend effect, of een hulp die de training minder zwaar maakt.

  • Oudesluis Dronken Thuis

    Het gaat ook om de wattages. “Gemiddelden zijn voor toerders”

  • Der Jan

    Dus (ff lekker chargeren) dan is rijden achter de brommer eigenlijk een teken van zwakte…als je mentaal hard bent, kan je de wattages die je achter de brommer haalt ook op eigen kracht halen.

    Achter de brommer rijden is dus vooral voordelig omdat je harder traint dan normaal (en met ‘harder’ bedoel ik niet de hogere snelheid…)

  • zabirskie

    Motorische geheugen? Ik denk niet dat je weet wat dat precies is, want dat zgn “motorisch geheugen”-gedeelte van fietsen bestaat uit wat kennis over hoe de trappers rond gedraaid dienen te worden, hoe je kunt zorgen dat je in evenwicht blijft en hoe het gewicht verplaatst moet worden als een bochtje ingestuurd wordt, etc.. nuttig, maar ik zie niet hoe achter de brommer trainen voor een verbetering van dit soort kennis kan zorgen.

  • zabirskie

    Volmondig eensch. Het trainingseffect lijkt me een placebo-effect, om met Harm Kuipers te spreken. Het werkt wel, maar de ‘causal agent’ zit tussen de oren en niet op de brommer.

    Als je wilt wennen aan de snelheid kun je overigens beter wat afdalinkjes rijden in Limburg, daar haal je makkelijk snelheden die op de brommer onmogelijk zijn en bovendien moet je vaker en harder in de remmen. Kun je gelijk je explosiviteit trainen, omdat je toch weer naar boven moet.