Niermann 6 maanden op non-actief na epobiecht

  • Art

    28-01-2013 Grischa Niermann 6 maanden op non actief na verklaring dopinggebruik

    Nieuwegein, 28 januari 2013 – Grischa Niermann (37) heeft bekend in de jaren 2000 tot en met 2003, toen hij bij de Rabobank-formatie reed, enkele keren het verboden middel EPO te hebben gebruikt. Niermann: “Alle verdere relevante informatie zal ik delen met de anti-dopingautoriteiten en de commissie.”

    “Met dank aan de mensen om mij heen heb ik mij in 2003 gerealiseerd dat het gebruik van verboden middelen niet de weg was die ik wilde bewandelen”, zo legt Niermann uit. “Daarom ben ik ermee gestopt. De tien jaren daarna heb ik geprobeerd om voor de jonge renners van Rabobank een voorbeeld te zijn, als een hardwerkende en vooral eerlijke prof. Om die donkere periode nu weer op te rakelen, doet mij veel pijn, maar sterkt mij in mijn beslissing dat ik er in 2003 een streep onder heb gezet.”

    Niermann is, door de overname van het Rabobank Development Team door de KNWU, sinds 1 januari in dienst bij de Nederlandse Wielerbond. De bekendmaking c.q. verklaring van Niermann is direct overgedragen aan de commissie Sorgdrager van de KNWU. Zoals in het gezamenlijke convenant met de Nederlandse ploegen is afgesproken, wordt Grischa Niermann per 15 februari voor zes maanden geschorst.

    Niermann benadrukt het belang van de gezamenlijke aanpak van de Nederlandse ploegen en de ingestelde commissie om daarmee met het verleden in het reine te komen en te kunnen bouwen aan de geloofwaardigheid van de sport. Hij wil aan de talenten laten zien hoe de wielersport schoon uitgevoerd kan worden. “Ik wil met mijn negatieve ervaring een leereffect creëren voor de jonge generatie, zodat zij nooit voor dezelfde keuze worden gesteld als ik destijds”, verklaart Niermann. “Ook ik vecht voor een schone sport.”

    Huib Kloosterhuis, directeur KNWU ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet.

    “Ik vind het moedig dat Grischa deze verklaring heeft gedaan. De inzet die Niermann de afgelopen jaren heeft laten zien, geeft ons het vertrouwen in een goede toekomst met Grischa Niermann als ploegleider van het Rabobank Development Team.”

    KNWU

  • Anti-Dope

    Arme Grischa, wie had dit nou gedacht…

  • JW

    Meest opvallend vind ik dat hij in 2003 alweer stopte. Er lijkt me geen enkele reden om in dit opzicht te liegen.

    Net zoals uit het verhaal van Zonneveld naar voren kwam waren er, ook tijdens het epo-tijdperk, bij Rabo verschillende stromingen. Zeker niet iedereen gebruikte.

    Niermann had een grote rol in de ploeg als begeleider van jonge talenten, met name als meesterknecht van Gesink.

    Voor mij maakt dat het geloof in de huidige generatie alleen maar groter.

  • Elenah

    Die gifbeker is nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang niet leeg!

    Erik Dekker, Jeroen Blijlevens..tik tak, tik tak…

  • Doekus

    Ik herinner me een periode dat hij met wit haar in het peloton rondfietste. Had daar toen al vraagtekens bij. Maar moedige bekentenis en geloofwaardig in mijn ogen.

  • redenvoorliegen

    JW Schreef:

    ——————————————————-

    > Meest opvallend vind ik dat hij in 2003 alweer

    > stopte. Er lijkt me geen enkele reden om in dit

    > opzicht te liegen.

    Je geeft onbedoeld zelf met het vervolg van jouw reactie aan al wat de reden is om in dit opzicht te liegen. Niermann krijgt van de KNWU de opdracht om zijn bekentenis zo te presenteren dat simpele geesten als jij kunnen blijven geloven dat de “nieuwe generatie” wel dopingvrij is. Er is juist geen enkele reden om Niermann in dit opzicht te geloven. Daarbij noemt hij alleen Epo-gebruik. Wat heeft hij allemaal nog meer aan doping gebruikt en hoelang is hij daarmee doorgegaan? Zoals anderen die bekennen geeft Niermann alleen het minimale toe wat nauwelijks te ontkennen valt, met als beloning dat hij na een half jaar sabbatical gewoon weer aan de slag kan met het “in alle opzichten” opleiden van jonge wielrenners. Oplichters als Niermann moeten gewoon levenslang uit de wielersport worden verbannen en maar ander werk gaan zoeken. Maar nee hoor, hij mag gewoon bij de Nederlandse wielerbond blijven werken nota bene. De mentaliteit binnen de wielersport zal op deze manier nooit veranderen. En types als jij geloven het elke keer weer als de betrokkenen voor de zoveelste keer weer van voren af aan beginnen over “het nieuwe wielrennen” en dat het (vanaf) nu allemaal anders zal gaan…

  • JW

    Idiote opmerking.

    En dat is de ellende van de Nederlandse verklaring. Je wilt van alle renners dat ze hun verleden bekennen.

    Van de renners die in de epo-tijd reden heeft vrijwel zeker het overgrote deel epo geprobeerd of langere tijd gebruikt. Waarom is al voldoende aangegeven, o.a. door Zonneveld.

    Dat geldt voor alle renners en ploegen die in die periode reden,

    Het nadeel van de Nederlandse alleengang is dat bij elke nieuwe bekenning de focus weer op alleen die bekennende ploeg is gericht. Telegraaf kopte b.v. met “Alwéér doping bij Rabo”.

    Jouw enthousiasme is van dezelfde orde, je lijkt ervan te genieten.

  • PieterPuk

    Als dit soort renners bekennen dan wordt het ook hoog tijd voor anderen om schoon schip te maken voor de talenten van nu.

    Erik Dekker is blijer met de afleiding van zichzelf door de overwinning van TJS, dan met de overwinning voor TJS.

    De opmerkingen die hij in de interviews gaf, komen totaal niet meer geloofwaardig over. Deze man staat een geloofwaardige toekomst in de weg en prevaleert eigenbelang.

    Ik zou zeggen pak de 6 maanden schorsing en geef het goede voorbeeld dat doping echt fout is en dat de talenten van nu begrijpen dat in de verre toekomst ook zij misschien moeten bloeden voor de fouten die ze vandaag zouden kunnen begaan.

    Overwaaien, dat is de hoop van Dekker, maar daar heeft geen mens wat aan.

  • Slimmerd

    Dat was dan ook weer precies midden in zijn EPO-tijdperk, namelijk 2002…

    Gaat er inmiddels toch wel op lijken dat daar ergens in middel in moet zitten, waarmee EPO is te camoufleren?? Of voel je na het gebruik van EPO gewoon de behoefte tot het blonderen van je haar?

  • JW

    En “types als jij”, die niet onder een inlognaam, maar lekker anoniem verdachtmakingen spuien, lijken me niet degenen die bijdragen aan geloofwaardigheid van de sport.

    .