Boogerd hield Moerenhout van wereldtitel in 2005

  • Tactisch onbenul

    Bijna was Moerenhout kampioen

    Slapeloze nachten heeft hij er niet aan overgehouden. Daarvoor is Koos Moerenhout veel te nuchter. Maar wat was hij dicht bij de wereldtitel in 2005, de laatste keer dat de wereldkampioenschappen in Spanje werden gehouden. “Ik schrok er zelf van.”

    In de laatste ronde zat de 31-jarige superknecht nog altijd van voren. “Het was helemaal geen vanzelfsprekendheid dat ik daar zat. Dat ik met de internationale top mee kon doen. Michael Boogerd was onze kopman”, weet de huidige ploegleider van de Rabo/Liv-vrouwenploeg nog.

    Moerenhout had in 1997 al eens eerder een goed WK gereden. “Dat was ook in Spanje, in San Sebastián. Zat ik met Roberto Heras op kop in de laatste ronde. Maar toen kwam ik tekort.” In 2005, in Madrid, reed hij de wedstrijd van zijn leven. De Rabobank-renner ging met toppers als Paolo Bettini, Aleksander Vinokoerov en Boogerd de laatste kilometers in.

    “Boogerd schoof in mijn wiel”

    Niet de Italiaan of de Kazach hield Moerenhout uiteindelijk van de titel af, maar Boogerd. “Ik had al wat serieuze inspanningen gedaan tijdens de wedstrijd. Maar ik zat er nog steeds. Op een gegeven moment keek iedereen naar elkaar en ontstond er een groepje met Boogerd, Bettini en Vinokoerov.”

    Twee renners sprongen er naar toe, Moerenhout sprong mee. “Met Stangelj en Serrano. We sloten aan bij dat trio. Op dat moment wilde ik doorgaan, maar Michael schoof aan in mijn wiel. Als hij zijn benen had stilgehouden, was ik weggeweest.”

    Of hij nooit meer was teruggepakt, is niet te bewijzen. Het zestal bleef bijeen, hield de benen stil en een grote groep kon in de laatste meters terugkeren. Een jonge Tom Boonen sprintte naar de wereldtitel, voor een jonge Alejandro Valverde. Moerenhout kwam als zeventiende over de finish.

    “Het was verschrikkelijk”

    Moerenhout fietste daarna nog vijf seizoenen, maar nooit kwam hij meer in de positie om een dergelijk grote wedstrijd te winnen.

    De toenmalige bondscoach, Egon van Kessel, kan zich de finale ook nog goed voor de geest halen. “Het was echt verschrikkelijk. Ik had het er later nog wel eens over met Michael en Koos. Dáár hebben we het laten liggen. We hadden een kans van twee op zes om wereldkampioen te worden. Ik schreeuwde tegen Koos via de radio: gáán, maar Michael wilde wachten. We hadden wereldkampioen moeten worden.”

    Frustratie

    Een dag. Zolang duurde het voordat Moerenhout over zijn frustratie heen was. “Ik heb het redelijk rap van me af gezet. Maar het was mijn kans om wereldkampioen te worden, dat klopt. Sindsdien heb ik nog maar één keer dat gevoel gehad, dat ik de wedstrijd van mijn leven fietste. Dat was in de Eneco Tour van 2010. In de rit naar Ronse, door de Vlaamse Ardennen. Toen voelde ik mijn benen niet.”

    Die etappe won Moerenhout voor de jonge Duitser Tony Martin. Twee maanden later reed hij zijn elfde en laatste wereldkampioenschap in het Australische Geelong. Met een dertiende plaats nam hij, op 36-jarige leeftijd, afscheid.

    NOS

  • Linkebal

    Dat komt in iedere koers toch tien keer voor

  • Brieske

    Dat Nederland wereldkampioen kan worden?!?

    Groet

  • Linkebal

    Situaties waarvan je achteraf zegt; wat als?

  • Lucho Herrera

    Het was toch vooral Moerenhout zelf die er niet meteen vol overtuiging overheen ging toen hij bij het groepje Bettini/Vino/Boogerd kwam. Verder heeft Moerenhout een paar ronden voor het einde een enorme krachtsinspanning geleverd om een aanval van de Spaanse armada te neutraliseren. Hij behoorde zeker tot de 5 beste die dag.

  • Andere Peter

    http://nos.nl/artikel/702837-bijna-was-moerenhout-kampioen.html

    Het was een spannende finale en ze deden goed mee, maar terugblikkend: er was hier geen enkele Nederlander dichtbij de wereldtitel. Ik ben het eens met Lucho: Moerenhout had er directer en beslissender overheen moeten gaan. Maar ik denk dat hij het dan nog niet gehouden zou hebben. Het moment dat Boogerd en Moerenhout samen een meter of twee hebben is een non-moment. Bettini zou dat altijd hebben rechtgezet, al dan niet geholpen door een gretige Vinokourov.

    Een algehele samensmelting was altijd het meest waarschijnlijk. En zouden de 6 voorop zijn gebleven, dan zie ik nog niet hoe Boogerd/Moerenhout op zo'n vlakke aankomst mannen als Bettini/Vinokourov kloppen.

  • Andere Peter

    Dit vond ik de grootste kans sinds Zoetemelk. Het is mijn grootste WK-kater sindsdien. Ik had het hem ook zeer gegund.

    http://nos.nl/video/186682-wk-1997-brochard-klopt-van-bon.html

    Bekijk het hele filmpje. Van Bon maakt een allerbeste indruk. Eerst al de vinnigheid waarmee hij de jump naar Mauri en Brochard maakt. En in de laatste honderden meters pakt hij Brochard terug terwijl die 2 groepjes van 3 aan het samensmelten zijn. Toen had hij naar mijn mening even adempauze moeten nemen in het wiel van Brochard en er een normale groepje-van-6-sprint van moeten maken. Maar hij hing meteen over Brochard heen. Misschien om het 2e groepje van 3 nooit volledig te laten aansluiten. Hij ging daardoor naar mijn idee die sprint te vroeg aan. Van Bon ging die sprint zo vroeg aan. alsof er in dat 2e groepje een snellere sprinter dan hij zou zitten. Die zat er niet.

  • Andere Peter

    In de Vuelta, enkele weken voor dat WK, was Van Bon in een groepssprint Brochard nog ruimschoots de baas geweest.

    http://nos.nl/video/542769-1997-van-bon-rap-in-vuelta.html

  • Tinuz

    Ik mis hem wel, die Koos.

  • Clavan

    Achteraf kijk je een koe in haar reet.