aanvullen mineralen (zout)

• Sander

Hoi allemaal,

Ik ben een beetje een late adapter. Ik fiets al 25 jaar stevige tochten en heel wat km's per jaar zonder extra sportdranken en -repen. Ik ben echter ook een heel stevige zweter (een zoute zweter) en laatst vertelde iemand me dat bij langere ionspanningen in warm weer dat tot flink pretatieverlies kan leiden. En ja, ik voel me nogal eens totaal futloos en leeg na bijv 1 col beklommen te hebben. Mijn vraag luidt: wat kan ik het beste nemen? Welke sportdrank? In poedervrom zelf aanlengen? En welk merk? Waar koop je dat? En belangrijker misschien: hoe doe je dat als je bidonnen leeg zijn tijdens het fietsen? Poeder mee?

Dank alvast voor jullie hulp!

Gr Sander

• Jesse

Hallo Sander,

Ik denk ook dat veel vochtverlies inderdaad tot grote prestatieverliesen leidt. Ik doe aan wedstrijden en merk dit zelf ook. Je hebt genoeg vocht en voeding nodig om jezelf te onderhouden. Ik ga zelf een aantal keer peer jaar naar een sport dietist om te kijken naar mijn voeding voor het sporten. Zij heeft voor mij berekend hoeveel vocht en onder andere koolhydraten ik nodig heb gedurende een rit. Voor mij is dit 1 bidon met aquarius per uur samen met een gelletje en de bidon aanvullen met water. Aquarius is namelijk een isotone sportdrank en heeft volgens de sport dietist bijna de hoogste hoeveelheid koolhydraten dat je per uur kunt opnemen. Mijn vochtverlies gedurende inspanning kon ik berekenen door voor en na een training mijn gewicht te meten en het gedronken vocht eraf te halen. Je hebt trouwens ook vaak meer aan dranken met meerdere mineralen omdat deze ervoor zorgen dat je de vocht beter vast houdt. Water zou je volgens mij makkelijker en sneller weer eruit zweten. Als ik in warm weer lange duur ritten ga doen neem ik soms nog wel eens een bruis tablet mee van sportvoeding, deze kan ik dan nog gebruiken als ik ergens mijn bidon met kraanwater aanvul. Je hebt heel veel soorten voeding en dranken, ik weet in ieder geval dat je ervoor moet zorgen dat je een isotone sport drank neemt tijdens en voor het sporten.

Succes!