Anti-val - Voorstellen Zonneveld

  • TomDJ

    De val van Vansummeren en de gewonde vrouw is al aardig besproken.

    Maar hieronder een aantal voorstellen om het gevaar op valpartijen te verminderen.

    Goeie voorstellen mijns inziens.

    Maar handhaving zal waarschijnlijk een probleem zijn.

    Door Thijs ZonneveldGepubliceerd: 7 april 2014 09:53 | Laatst gewijzigd: 7 april 2014 09:53

    NU.nl/Thijs Zonneveld

    Met tranen in mijn ogen keek ik zondag naar de Ronde van Vlaanderen. Van mijn plan om te turven hoeveel valpartijen er waren kwam niks terecht: ik raakte de tel kwijt. Het was geen wielrennen. Het was oorlog. Net als vorige week en de week daarvoor.

    Wielrennen op deze manier kan niet meer. En hou alsjeblieft op met dooddoeners als ‘vallen hoort erbij’ en ‘vallen deden ze vroeger ook’. Het peloton is sneller, compacter en nerveuzer dan voorheen; de wegen worden volgestampt met verkeersdrempels, rotondes en paaltjes; de belangen zijn groter dan ooit.

    De UCI heeft vorig jaar in een onderzoek al geconcludeerd dat er veel meer gevallen wordt dan vroeger, maar ze doen er niks aan. En als ze het bij de UCI niet doen, dan moet het ergens anders vandaan komen. Daarom doe ik hier een aanzet voor een discussie over veiligheid door tien concrete maatregelen voor te stellen.

    1. Het peloton wordt verkleind. Met meer dan tweehonderd man over smalle weggetjes razen is vragen om problemen. Honderdtwintig of honderddertig renners is meer dan genoeg voor een mooie wedstrijd. Dat geldt óók voor (Vlaamse) amateurwedstrijden, waar soms zelfs met bijna driehonderd man over dezelfde parcoursen wordt gereden.

    2. Het parcours wordt van tevoren voorgelegd aan de renners. Die kunnen aangeven welke punten ze gevaarlijk vinden en welke alternatieven ze beter achten.

    3. Radioverbindingen met de ploegleiders worden afgeschaft om te voorkomen dat renners continu worden opgejaagd en naar voren worden geschreeuwd. In plaats daarvan krijgen de renners een oortje dat in verbinding staat met de jurywagen. Die houdt ze op de hoogte over gevaarlijke punten en de koerssituatie.

    4. Renners die anderen in gevaar brengen worden bestraft. Niet alleen voor de wedstrijd zelf, maar ook voor de wedstrijden in de week of weken erna. Voorbeeld: de twee coureurs van BMC die zondag van wiel wisselden in een bocht in een afdaling, en een gigantische crash veroorzaakten. Rode kaart, schorsing voor twee weken.

    5. Wie inhaalt via het fietspad of de stoep wordt uit de wedstrijd gehaald. Die regel bestaat al, maar wordt niet gehandhaafd.

    6. Er komen spotjes op radio en tv om toeschouwers te informeren wat er wel mag en niet mag. Op de weg staan: verboden. Op vluchtheuvels staan: verboden. Het is tragisch dat er nu een oude dame in coma in het ziekenhuis ligt als gevolg van een botsing met Johan Vansummeren, maar als je de beelden van de crash ziet vraag je je af wat ze op die vluchtheuvel doet - met een klein kind nota bene. En waarom stond er geen seingever op dat punt?

    7. Mochten er na die spotjes nog steeds toeschouwers zijn die op de weg staan of met een fles bier zwaaien naar de camera terwijl de renners voorbij komen, dan worden ze beboet. Het geld ervan gaat naar de organisatie van de koers onder de voorwaarde dat ze het gebruiken om het jaar erop meer seingevers in te huren tegen een vrijwilligersbijdrage.

    8. Tramadol en andere zware pijnstillers komen op de dopinglijst. Renners die zware pijnstilling nodig hebben horen thuis op bed, niet op de fiets.

    9. Bij vlakke ritten in etappekoersen wordt de tijd van alle renners op drie kilometer voor de finish opgenomen, zodat de sprinters hun ding kunnen doen zonder dat ze in de weg worden gereden door klimmers en klassementsrenners die bang zijn dat ze een paar secondes verliezen.

    10. Een Safety Car invoeren die de koers lam kan leggen in geval van ernstige en massale valpartijen - net als bij de Formule 1.

    Iemand betere ideeën? Kom maar op. Het is tijd dat we er een keer serieus werk van maken.

    Er zijn genoeg doden en gewonden gevallen.

  • ton duk

    Volledig eens met punt 4 : Onbegrijpelijk dat Van Avermaet gewoon in de uitslag blijft staan…

    gr Ton DUK

  • Massimo

    Begin maar eens met het verminderen van het aantal wildcards voor ploegen met amper of geen kanshebbers. Bijna een kwart van het peloton bestond gisteren uit procontinentale ploegen.

  • Armand Simonis

    Tuurlijk was het achteraf dom dat van Avermaet daar ging wisselen. Hij gaf dat min of meer ook toe tijdens een interview met Sporza. Maar voor rode kaarten e.d. moet er wel sprake van opzet zijn. En dat was er niet.

    Men zal in het peloton een grotere zelfbewustheidmoeten kweken. Zelfsbewustheid in de zin wat het betekent deel uit te maken van een peloton dat zich gedraagt zoals nu en in de weg- en wedstrijdomstandigheden van nu de koersen rijdt. Een nieuw verantwoordelijkheidsgevoel creeeren. De maatregelen van Zonneveld zijn in algemeenheid prima en moet men zeker doen maar het is voornamelijk symptoombestrijding. De kern zit in het koersgedrag die zich niet aan de veranderde omstandigheden voldoende heeft aangepast. Daar zal de focus op langere termijn op moeten liggen. De veranderende wegen draai je niet terug, de belangen van de renners ook niet. De renners zullen zich moeten gaan aanpassen omdat iedereen de ellende kan overkomen. Het is niet langer de wat onhandigere renners die de meeste klappen krijgen - iedere renner kan het gebeuren en met een flinke toegenomen kans. Illustratief gisteren was de maffe buiteling van Popovitsj - die staat toch bekend als een zeer handige en stuurvaardige renner - door een combinatie van extreem gedrang bij hoog tempo, vreemd wegdek en publiek te dicht op de renners.

  • Njieuw

    Een Safety Car lijkt eerder probleem herstellend dan veiligheid waarborgend. Als er iets positiefs is aan valpartijen, is dat het de boel lekker uitdunt. Zou alleen van nut kunnen zijn op een heel korte plaatselijke omloop.

    Oplossing 1 is de bekendste en inmiddels oud als de weg naar Rome - al voerden we hem hier voorheen vooral al aan als aantrekkelijkheidsinjectie. De UCI staat echter zeer sap tegenover de machtige ploegen, of ze hebben gewoon stront in de ogen en oren.

  • Andere Peter

    Hevig voorstander van de punten 1 en 8. Kleiner peloton en stoppen met dat bizarre doorrijden onder invloed van pijnstillers.

    Ten aanzien van punt 4 (rode kaarten etc) zou ik nog willen toevoegen dat niet alleen de individuele renner maar ook de ploeg de strafmatige gevolgen van een gevaarlijk rijdende renner dient te ondervinden. Denk aan puntenaftrek of gedurende de rest van een grote ronde achteraan geplaatste volgauto's. Wat je namelijk wil bereiken is (denk ik) sociale controle binnen zo'n ploeg.

  • Andere Peter

    De punten 6 en 7 klinken prima, maar ik twijfel bij kleine wedstrijden aan de effectiviteit (tv-spotjes voor Dutch Food Valley Classic?) en handhaafbaarheid (boetes uitdelen in Bocht 7). Ook punt 2 acht ik nauwelijks effectief. Het is mij teveel jaren-zeventig-inspraak. Werkt niet; de renners spreken niet met één mond en vooral: het neemt enkel de aanleidingen (het parcours) weg en niet de oorzaak (hun eigen risico-afwegingen).

    Punt 10 zou ik alleen willen zien bij extreme weersomstandigheden op een deel van het parcours. Bv een geneutraliseerde afdaling. Eigenlijk ben ik hiertegen. De vergelijking met de Formule-1 gaat ook niet op omdat men in Formule-1 om punten rijdt en in het wielrennen om tijdswinst. Het schiet ook zijn doel voorbij. In de Formule-1 is die safety car er om nieuwe ongelukken te voorkomen ten gevolge van een eerder ongeluk. Dat speelt in het wielrennen meen ik niet. Het gevaarlijke gedrag waarmee reners na een val terugkeren in het peloton dient te worden bestreden met punt 4.

  • Andere Peter

    Dat zelfbewustzijn (sociale controle, interne coaching binnen een ploeg) kun je volgens mij alleen kweken door ploegen (ook) te straffen voor het wangedrag of de eerlijke fouten van renners.

  • Armand Simonis

    Kan je doen maar dan zal de werkgelegenheid voor de renners wel flinke klappen gaan krijgen. Voor een aantal van die ploegen was in beeld rijden tijdens de lange ontsnapping of de momenten dat ze voorin in het peloton reden in zakelijk zin de hoogte punten van het seizoen. Voor de sponsors is dat veel belangrijker dan ereplaatsen in GP Pino Cerami of de Driedaagse van Westvlaanderen.

  • Armand Simonis

    Dat zal er bij horen inderdaad.