Wereldkampioenschappen Weg 2014 - Ponferrada (Het laatste (koers-) topic)

  • Walnoot

    Tuurlijk, Kristoff zit er nog bij maar laat zich in de sprint piepelen door Gerrans. Zou zeggen, neem er nog een!

  • kelder

    Wat verwachten jullie van Kelderman? Hieronder een link naar een interview (audio) met Kelderman over het WK.

    https://soundcloud.com/omroepgld/interview-wilco-kelderman

  • Linkebal

    Zijn zus Anna Bole schijnt echt sterk te zijn!

  • Alessandro Autunno

    Dopingcontrole eindelijk afgeschaft?

  • Metzgete

    Wat verwachten jullie van Slagter? Hieronder een link naar een interview (audio) met Slagter over het WK.

    http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=139205

  • Koppi (elders)

    Wat verwachten jullie van Van Baarle? Hieronder een link naar een interview (audio én op ‘papier’) met Van Baarle over het WK.

    http://www.omroepwest.nl/sport/26-09-2014/wielrenner-van-baarle-klaar-voor-zijn-eerste-wk-bij-de-profs

  • JW

    Bij de vrouwen werd eigenlijk alleen maar naar Nederland geloerd. En die ploeg was toch stevig verzwakt na de valpartijen van een week geleden en vandaag. En bovendien de kopvrouw niet in de nodige topvorm. Met wachten en sparen en wachten win je geen koers, tenzij je de sterkste sprinter bent.

    In dat opzicht vond ik de Nederlandse beloftenploeg toch heel wat attraktiever koersen.

    Of Nederland nu wel of niet een man in de toptien krijgt vind ik heel wat minder interessant dan dan dat ze vanaf het begin mee in de aanval durven te gaan. Daar hebben ze de ploeg voor. Geen echte favorieten maar wel een heel stel goede renners, die te goed zijn om kleurloos in het peloton mee te rijden totdat de brandstof op is.

    Het zal me verbazen als het een attraktieve koers wordt.

    Het zal me plezier doen als een renner die niet wacht tot die laatste ronde met de zege aan de haal gaat.

  • Zorro

    Wat verwachten jullie van Terpstra? Hieronder een link naar een interview (audio en video) met Terpstra over het WK.

    http://nos.nl/artikel/701138-mouris-en-terpstra-niet-blij-met-plak.html

  • JW

    Het Belgische kamp verwacht er heel veel van. Maar liefst zeven kopmannen en twee knechten. Die kopmannen (Bakelants, Boonen, Gilbert, Wellens, Van Avermaet, Vanendert, Vanmarcke) zien stuk voor stuk kans op winst.

    In het Nederlandse kamp zijn de verwachtingen traditiegetrouw iets meer bescheiden maar niettemin ook best hoog. Mollema denkt dat dit zijn ideale parkoers is, Dumoulin zegt dat hij nog steeds in bloedvorm is, Weening, Poels, Slagter en Kelderman zeggen dat zij gaan meespringen en hopen dan dat hun vluchtgroepje het peloton voor kan blijven.

    Hoe torenhoog die verwachtingen in de andere kampen zijn is mij niet bekend, maar bij veel landen zal het niet veel anders zijn.

    Dat is wat dit parkoers met de renners doet.

    Geen beklimmingen die zo zwaar zijn dat ze al bij voorbaat veel renners uitschakelen. En dus is het aantal renners dat in principe kans op winst denkt te maken enorm groot.

    Waarbij de landen met een grote afvaardiging de keuze hebben tussen het peloton controleren tot de laatste ronde, om dan hun sterkste renner de beslissende aanval te zien plaatsen, of renners uit te spelen in vluchtgroepen zodat de concurrenten er werk van moeten maken om die binnen bereik te houden.

    De kleine landen zullen die keuze niet hoeven te maken. Die zullen hun sterke renners sparen tot die laatste ronde.

    En het handjevol landen met een sterke sprinter zal sowieso de boel bijeen willen houden tot de streep. Wat ook geen garantie voor succes is, getuige ook de vrouwenwedstrijd.

    En dan is er ook nog de voorspelde regen. De verschillende weersites zijn niet eenstemmig hierover. Maar de kans dat de wegen vanmiddag nat en glad worden lijkt groot.

    Voor veel goede renners in dit peloton geldt dat ze weinig kans maken als ze wachten tot de laatste ronde, want er zijn te veel beteren voor die laatste jump.

    Op grond daarvan zou je vanmiddag toch sterke vluchtgroepen mogen verwachten. De praktijk toonde afgelopen dagen toch anders aan. Geen enkele vluchtgroep kreeg veel ruimte, of was sterk genoeg om de controle van het peloton voor problemen te plaatsen.

    Toch maar hopen op regen vanmiddag, en oranje shirts ver voor het peloton !

    .

  • DeRosa

    Zo is het!

    Het was trouwens al het hele seizoen te zien dat ze niet meer zo dominant was in de koers……goed voor het wielrennen zou ik zeggen.